Home | News    Sunday 18 September 2016

S. Sudanese authorities deny ordering newspaper closure

separation
increase
decrease
separation
separation

September 17, 2016 (JUBA) - A senior official at South Sudan’s information ministry says it has no knowledge about the recent closure of an independent English daily newspaper.

JPEG - 44.9 kb
South Sudan’s information minister, Michael Makuei Lueth, speaks to reporters in Jonglei state capital Bor on 25 December 2014 (ST)

South Sudan’s director general of information, Paul Jacob Kumbo, said he was unaware of the decision behind closure of the Nation Mirror newspaper.

"I cannot say anything about this because I am not unaware of the reasons for which the paper you are talking about was closed. So I cannot also comment on when it will resume. It is the responsibility of the national security and they are the ones to decide," he said.

He was reacting days after the Juba-based newspaper was closed by authorities.

The decision by operatives drew a significant attention of the media advocacy group and the international organizations advocating for upholding of freedom of expression as well as right to gathering and disseminating information in the interest of the public.

The Committee to Protect Journalists (CPJ), in a statement issued on Thursday, called on South Sudan authorities to immediately re-open the paper. The statement was in reaction to reports that security services ordered the independent daily to close.

"The newspaper’s editor, Aurelions Simon Cholee says security officials summoned editors and accused them of "engaging in activities that are incompatible with the newspaper’s registration status," but did not offer further explanation.

Cholee said that authorities ordered the Nation Mirror closed and did not specify when it would be able to resume publication. The paper’s website was last updated on 13 September.

In its most recent edition, the Nation Mirror covered a report by The Sentry, a Washington advocacy group, which alleged that President Salva Kiir and his rival, the former vice president Riek Machar, had amassed enormous wealth and invested it in multimillion dollar properties abroad, while a conflict triggered by a dispute between the pair has left many citizens in South Sudan living in poverty.

"President Salva Kiir’s government should immediately allow the Nation Mirror to resume publication," said Murithi Mutiga, CPJ’s East Africa representative.

"South Sudan needs more, not fewer, independent and critical voices. Preventing professional journalists from doing their work will not advance efforts to build a democratic and stable South Sudan," he added.

The Nation Mirror was closed before. In February 2015, CPJ documented how National Security Service agents seized a print run and issued a publishing ban after the paper was accused of printing anti-government reports.

The media environment in South Sudan has deteriorated in recent months. CPJ reported in July that the major daily, Juba Monitor, was ordered closed and its editor, Alfred Taban, was arrested after he wrote a column critical of both Kiir and Machar.

(ST)

Comments on the Sudan Tribune website must abide by the following rules. Contravention of these rules will lead to the user losing their Sudan Tribune account with immediate effect.

- No inciting violence
- No inappropriate or offensive language
- No racism, tribalism or sectarianism
- No inappropriate or derogatory remarks
- No deviation from the topic of the article
- No advertising, spamming or links
- No incomprehensible comments

Due to the unprecedented amount of racist and offensive language on the site, Sudan Tribune tries to vet all comments on the site.

There is now also a limit of 400 words per comment. If you want to express yourself in more detail than this allows, please e-mail your comment as an article to comment@sudantribune.com

Kind regards,

The Sudan Tribune editorial team.

Comment on this article



The following ads are provided by Google. SudanTribune has no authority on it.


Sudan Tribune

Promote your Page too

Latest Comments & Analysis


Wedding in Juba - How can you tell if a bridegroom works for Nilepet? 2017-02-24 05:25:41 By Deng Kiir Akok The Nile Petroleum Corporation is a national Oil and Gas Corporation, which engages in oil exploration, production and marketing. Famous for its abbreviation Nilepet has been a (...)

Bashir’s congratulation for Trump remains double-edged sword 2017-02-21 08:47:41 By Mahmoud A. Suleiman This is a note to the readers of this article about my use of the phrase double-edged sword. It means that Omar al-Bashir’s Speedy congratulation offer to Donald Trump (...)

South Sudan: Why ’NO’ for peace and ’YES’ for war 2017-02-20 20:45:12 By Tor Madira Machier The region and the International community has been on a campaign in a bid to end the civil war in South Sudan right after its inception in December 2013, yet the very (...)


MORE






Latest Press Releases


Militias of Bashir’s Regime and the Proxy War (1) 2017-02-08 21:49:09 Sudan Democracy First Group Militias of Bashir’s Regime and the Proxy War (1) War in the Blue Nile: Militias in the hunt of refugees and displaced population Introduction Throughout its rule, (...)

More refugees flee to Uganda than across Mediterranean 2017-01-25 09:15:39 January 25, 2017 Uganda welcomed more refugees last year than the total number of refugees and migrants crossing the Mediterranean into Europe. “Europe should learn from the way Uganda and other (...)

Carter Center welcomes new regulations on humanitarian affairs 2017-01-12 07:53:16 The Carter Center ATLANTA, Januarg 11, 2017 – The Carter Center welcomes the recent regulations issued by the government of Sudan aimed at facilitating humanitarian relief throughout the country (...)


MORE

Copyright © 2003-2017 SudanTribune - All rights reserved.