Home | News    Thursday 15 September 2016

S. Sudan shuts down newspaper for "incompatible activities"

separation
increase
decrease
separation
separation

September 14, 2016 (JUBA) - The South Sudan authorities Wednesday have ordered the closure of the independent Nation Mirror newspaper for activities incompatible with its mission.

JPEG - 42.1 kb
A newspaper vendor in South Sudan’s capital, Juba (Photo: Cafod)

The decision intervenes as the daily on its edition of Wednesday focused on a report about the corruption of South Sudanese leadership and highlighted the accusations of corruption against the country’s leader.

"The Nation Mirror indulges in activities that are (...) incompatible with their activities (sic)," partly read a brief order seen by Sudan Tribune handed over to the newspaper editor on Wednesday afternoon.

According to the Nation Mirror, the officers ordered the reporters and other staff to vacant the facility immediately. One news editor said the management was not surprised of the decision of the security service.

But the security order didn’t refer directly to the publication of an article about the report.

The report by US-based ‘The Sentry’ organization has revealed for the first time evidences of documented gross corruption practices involving President Kiir and his immediate family members, including his adolescent kids who also hold company shares worth millions of dollars.

Even if the findings of the two-year report speaks about corruption by his main rival former First Vice-President Riek Machar, the South Sudanese presidency was furious after its release and threatened to sue for defamation the Sentry which co-founded by actor George Clooney and the founding director of Enough Project John Prendergast.

Since the eruption of the South Sudanese crisis, several newspapers were closed down by the authorities after publishing articles criticizing the government.

Rights groups denounced Juba efforts to muzzle the local media and urged to respect media freedoms.

Last July, the security services shut down the Juba Monitor and detained its editor Alfred Taban for two weeks. The newspaper however resumed its activities after his release.

Also the editor of the Arabic language Al-Watan newspaper, Michael Christopher was arrested late in July by security operatives and the daily was closed.

Since September 2015, Nihal Bol, the vocal editor of the Citizen shut down his newspaper and stopped his journalistic activities, citing personal security and safety concern after allegedly receiving several warnings with death threats from government agents.

(ST)

Comments on the Sudan Tribune website must abide by the following rules. Contravention of these rules will lead to the user losing their Sudan Tribune account with immediate effect.

- No inciting violence
- No inappropriate or offensive language
- No racism, tribalism or sectarianism
- No inappropriate or derogatory remarks
- No deviation from the topic of the article
- No advertising, spamming or links
- No incomprehensible comments

Due to the unprecedented amount of racist and offensive language on the site, Sudan Tribune tries to vet all comments on the site.

There is now also a limit of 400 words per comment. If you want to express yourself in more detail than this allows, please e-mail your comment as an article to comment@sudantribune.com

Kind regards,

The Sudan Tribune editorial team.
  • 15 September 2016 08:34, by Mr Point

    What makes Kiir and his minions so fearful of the truth? Why is the SPLA at war with journalists?
    The corruption is exposed in the Clooney report and can be discussed in Sudan Tribune.
    Why can’t more 12 year olds run oil companies?

    repondre message

Comment on this article


 
 

The following ads are provided by Google. SudanTribune has no authority on it.


Sudan Tribune

Promote your Page too

Latest Comments & Analysis


Ateny flip-flopping, where is his loyalty to President Kiir? 2017-01-15 07:57:11 By Chuor Deng Chuor The world knows that Ateny Wek Ateny is supposed to be the Press Secretary and official spokesperson of President Salva Kiir. but the reality of the matter is that Ateny has (...)

Obama’s promises and pledges for Darfur went unheeded with lifting sanctions 2017-01-15 06:43:31 By Mahmoud A. Suleiman Barak Obama's Lifting of Sanctions off the genocidal regime of the National Congress Party (NCP) in Sudan is based on weak, unconvincing, pretty flimsy excuses and very (...)

The Final Betrayal of Sudan: Partial Suspension of Sanction 2017-01-14 21:31:35 “The Final Betrayal of Sudan: Obama administration’s lifting of economic sanctions; UN Ambassador Samantha Power justifying the move, claiming a ‘sea change’ of improvement in humanitarian access” (...)


MORE






Latest Press Releases


Abduction of S. Sudan Chief Justice’s aide illegal, should be condmened 2017-01-16 05:27:50 FOR IMMEDIATE RELEASE 16th January 2015 Legal Watch Associates South Sudan has learned with shock and dismay the abduction of Mr Gama Thomas, an aide to the Chief Justice, Chan Reech Madut. (...)

Carter Center welcomes new regulations on humanitarian affairs 2017-01-12 07:53:16 The Carter Center ATLANTA, Januarg 11, 2017 – The Carter Center welcomes the recent regulations issued by the government of Sudan aimed at facilitating humanitarian relief throughout the country (...)

Nertiti massacre in Central Darfur exposes the criminal nature of Bashir’s regime 2017-01-03 11:54:47 Sudan Democracy First Group Nirtiti massacre in Central Darfur exposes the criminal nature of Bashir's regime 2 January 2017 On the first day of 2016, and only one day after President Bashir's (...)


MORE

Copyright © 2003-2017 SudanTribune - All rights reserved.