Home | News    Monday 3 June 2013

Sudanese security bans pro-communist newspaper

separation
increase
decrease
separation
separation

June 2, 2013 (KHARTOUM) – The National Intelligence and Security Services (NISS) has banned al-Midan newspaper that is the mouthpiece of the Sudanese Communist Party’s (SCP) in the latest sign of continued crackdown by authorities on the press.

JPEG - 16.7 kb
A newspaper vendor in Sudan’s capital Khartoum (AFP)

Madiha Abdulla, the editor in chief of al-Midan, said in press statements that NISS informed them of the decision prior to printing its latest edition adding that the printing house told them that authorities ordered them not to print the newspaper anymore.

She also noted that Al-Midan’s distributing company Gamary, refused to distribute the newspaper last week under pressure from NISS as well.

The newspaper is believed to have angered the government by publishing certain items in the past including a column by the chief editor herself containing scathing criticism of president Omer Hassan al-Bashir.

Al-Midan also quoted eyewitnesses in North Kordofan town of Um Rawaba as saying that Popular Defense Forces (PDF) have armed 1,500 civilians to protect Abu-Kershola besides reporting that rebels have downed a helicopter belonging to the Iranian air force.

Abu-Kershola which is located in north east of South Kordofan state and on the border with North Kordofan, had been seized by the rebel Sudan Revolutionary Front (SRF) fighters in late April, but SAF was able to recapture the town this week.

On Friday SRF rebels said that they downed a military helicopter near Abu Kershola where a Sudanese army top commander was on a visit to inspect the recently reclaimed area, but the army denied the rebel claims.

Sources told Sudan Tribune that Sudanese army Chief of Staff Lieutenant General Ismat Abdel-Rahman narrowly escaped death when he visited the area’s frontlines. The shelling started on his convoy from rebels in mountains nearby prompting Sudanese troops to use tanks and helicopters to secure and evacuate the senior army official safely.

In the process a helicopter was shot down, the sources add.

Last May, Nafie Ali Nafie, Vice-Chairman of the ruling National Congress Party (NCP) and presidential assistant, fiercely criticized al-Midan and accused it of speaking on behalf of Sudanese People’s Liberation Movement/North (SPLM-N) top military commander Abdel-Aziz al-Hilu.

Last month, Sudan’s 1st Vice president, Ali Osman Mohamed Taha, announced lifting direct pre-publication censorship on newspapers, but editors-in-chief continue to refrain from publishing pieces criticizing the government or the army for fear of confiscation that incurs heavy financial losses.

Media organizations in Sudan say that security imposes strict controls, routinely ordering them not to report on certain subjects. Otherwise NISS agents proceed with seizing copies of the newspaper and suspending its work.

Late last month, authorities suspended the pro-government Al-Intibaha and Al-Migher Al-Siyasi daily newspapers saying that they addressed sensitive military issues without referring to official sources.

Madiha told Agence France Presse (AFP) that they stopped issuing Al-Midan’s paper version a year earlier as a result of continued confiscation by the security authorities and added that they were allowed to print following the VP Taha’s decision, considering the last move as a “setback”.

“We consider the banning decision a violation of our constitutional and legal rights and we will take a legal action against it” she said.

Last year Sudan shut down three newspapers including the independent al-Tayar newspaper and two Islamist newspapers - Alwan and al-Rai al-Shaab.

In 2010 Sudan suspended the broadcasts of the BBC Arabic on FM radio and also revoked license of Monte Carlo, the Arabic service of Radio France Internationale (RFI) which also used FM airwaves in Sudan.

Last April, Sudanese authorities forced the Editor-in-chief of Al-Sahafa daily newspaper Al-Nur Ahmed Al-Nur to resign without providing any reasons. They warned that if he does not comply they will shut down the entire newspaper.

Ranked 170 out of 179 countries in the 2013 Reporters Without Borders press freedom index, Sudan is accordingly classified among the world’s 10 worst countries in regards to respect for freedom of information.
(ST)

Comments on the Sudan Tribune website must abide by the following rules. Contravention of these rules will lead to the user losing their Sudan Tribune account with immediate effect.

- No inciting violence
- No inappropriate or offensive language
- No racism, tribalism or sectarianism
- No inappropriate or derogatory remarks
- No deviation from the topic of the article
- No advertising, spamming or links
- No incomprehensible comments

Due to the unprecedented amount of racist and offensive language on the site, Sudan Tribune tries to vet all comments on the site.

There is now also a limit of 400 words per comment. If you want to express yourself in more detail than this allows, please e-mail your comment as an article to comment@sudantribune.com

Kind regards,

The Sudan Tribune editorial team.
  • 4 June 2013 05:11, by Daivdwang

    You will need the specialist’s perspective to notice the distinction rolex replica watches in between the best equipment along with its duplicate. Therefore, you need to simply be aware of which kind of duplicate you happen to be purchasing. You can find excellent replicas along with you can find negative replicas. It is possible to ordinarily trust th

    repondre message

Comment on this article


 
 

The following ads are provided by Google. SudanTribune has no authority on it.


Sudan Tribune

Promote your Page too

Latest Comments & Analysis


Ateny flip-flopping, where is his loyalty to President Kiir? 2017-01-15 07:57:11 By Chuor Deng Chuor The world knows that Ateny Wek Ateny is supposed to be the Press Secretary and official spokesperson of President Salva Kiir. but the reality of the matter is that Ateny has (...)

Obama’s promises and pledges for Darfur went unheeded with lifting sanctions 2017-01-15 06:43:31 By Mahmoud A. Suleiman Barak Obama's Lifting of Sanctions off the genocidal regime of the National Congress Party (NCP) in Sudan is based on weak, unconvincing, pretty flimsy excuses and very (...)

The Final Betrayal of Sudan: Partial Suspension of Sanction 2017-01-14 21:31:35 “The Final Betrayal of Sudan: Obama administration’s lifting of economic sanctions; UN Ambassador Samantha Power justifying the move, claiming a ‘sea change’ of improvement in humanitarian access” (...)


MORE






Latest Press Releases


Abduction of S. Sudan Chief Justice’s aide illegal, should be condemned 2017-01-16 05:27:50 FOR IMMEDIATE RELEASE 16th January 2015 Legal Watch Associates South Sudan has learned with shock and dismay the abduction of Mr Gama Thomas, an aide to the Chief Justice, Chan Reech Madut. (...)

Carter Center welcomes new regulations on humanitarian affairs 2017-01-12 07:53:16 The Carter Center ATLANTA, Januarg 11, 2017 – The Carter Center welcomes the recent regulations issued by the government of Sudan aimed at facilitating humanitarian relief throughout the country (...)

Nertiti massacre in Central Darfur exposes the criminal nature of Bashir’s regime 2017-01-03 11:54:47 Sudan Democracy First Group Nirtiti massacre in Central Darfur exposes the criminal nature of Bashir's regime 2 January 2017 On the first day of 2016, and only one day after President Bashir's (...)


MORE

Copyright © 2003-2017 SudanTribune - All rights reserved.