Home | Keywords | Media | Africa | Sudan | Newspaper | Al-Wan / Alwan (Khartoum)

Newspaper | Al-Wan / Alwan (Khartoum)

JPEG - 15.5 kb
Alwan Newspaper

Established: 1985

Circulation: 1,000-10.000 (NPC Dec. 2012)

Political Affiliation: National Islamic Front (NIF)

Editor–in-Chief: Hussein Khogali

Background

Alwan is probably the NIF’s lasting contribution to the Sudanese press. It was established in 1985 by Hussein Khojali, who is viewed as the Islamic Movement’s star journalist. The paper was a training ground for a generation of NIF-loyal journalists and writers who went on to forge independent careers elsewhere. These included Osman Mirghani, editor-in-chief of Al Tayar, Al Hindi Izz Al Din, editor-in-chief of Al Ahram Al Youm, and Ishag Ahmed Fadlalla, a notorious Al Intibaha columnist.

Unlike the majority of the NIF’s jour- nalists, Khojali supported Hassan Al Turabi and his faction during the NCP’s 1998/1999 split and never severed his ties to the camp thereafter.

JPEG - 34.8 kb
Front page of Alwan, December 11, 2011 (TMCT)

It is believed that President Al Bashir himself ordered the closure of the publication during this time, in association with the Justice and Equality Movement (JEM) attack on Omdurman in 2008, and soon after the killing of the JEM leader, Khalil Ibrahim. In three instances, the paper was punished for publishing views sympathetic with Turabi and his JEM disciples from an Islamist perspective. With the help of his standing in the Islamic Movement, Khojali always managed to get the paper back in print through a combination of petitions and pledges of good behaviour.

When the paper was republished after its most recent closure, Khojali wrote a lengthy editorial promising to avoid writing about state security. The paper’s focus shifted to corruption cases and publishes frequent articles lamenting the passing of the Islamic Movement’s golden age. Hussein Khojali remains Alwan’s owner and editor-in-chief.

Source: The Sudanese press after separation – Contested identities of journalism. MICT 2012, Page 38.

PDF - 2.5 Mb
The Sudanese press after separation – Contested identities of journalism - MICT 2012



The following ads are provided by Google. SudanTribune has no authority on it.


s
Sudan Tribune

Promote your Page too

Latest Comments & Analysis


Salva Kiir’s cunning strategy 2018-05-19 07:40:06 By Duop Chak Wuol Salva Kiir likes to preach democracy to confuse people, looks for ways to legitimize his atrocious regime, uses deception to promote his despotism, and calculatingly waits for (...)

Lessons for South Sudan and IGAD-Led peace forum 2018-05-16 23:28:16 James Okuk, PhD “The polis exists to assure the good life” – Aristotle. “For however strong a ruler may be, he will always have need of the goodwill of the inhabitants if he wishes to remain in (...)

Clarity on Malong’s SSUF status also crucial for peace and accountability 2018-05-14 22:59:18 By Roger Alfred Yoron Modi While declaring the formation of his armed movement in the name of SSUF early last month, the former SPLA chief of general staff, Gen. Paul Malong Awan announced the (...)


MORE






Latest Press Releases


The Suspension of Hurriyat Online Newspaper 2018-04-29 07:04:37 Sudan Democracy First Group 28 April 2018 The Sudanese civil and political circles and those concerned with Sudan were shocked by the news that the management of Hurriyat online newspaper has (...)

Petition on the Deteriorating Human Rights and Humanitarian Situation in Sudan 2018-04-22 10:01:20 UN Secretary-General, New York African Union Commission, Addis Ababa UN High Commissioner for Human Rights, Geneva Petition on the Deteriorating Human Rights and Humanitarian Situation in Sudan (...)

Abyei celebrates Mine Awareness Day 2018-04-05 08:52:03 4 April 2018 | Abyei - The United Nations Interim Security Force for Abyei (UNISFA) and the United Nations Mine Action Service (UNMAS) commemorated the International Day for Mine Awareness and (...)


MORE

Copyright © 2003-2018 SudanTribune - All rights reserved.